Fordele og ulemper ved tittertest

Har min hund brug for at blive vaccineret? Skrevet af Dyrlæge Vibeke Lassen | 26. sep 2019

Der har i flere år været en del debat omkring behovet for vaccinationer og holdbarheden af disse. Behovet for revaccination kan være meget individuelt for den enkelte hund. Nogen vacciner er godkendt til årlige revaccinationer, andre til revaccination hvert 3. år, men om den enkelte hund er dækket af antistoffer i længere tid  er individuelt.

Før i tiden fik hunde der blev vaccineret, en fuld vaccine med de 4 eller 5 ønskede komponenter hvert år, men de senere år er vaccinerne blevet skilt op, så vi nu vaccinerer med kernevaccinerne (Parvovirus, hundesyge og leverbetændelse) hvert 3. år og Kennelhoste og Leptospirose  hvert år.

Man kan nu teste på en blodprøve hvor vidt hunden har beskyttende antistoffer mod de 3 kernevacciner. Derved kan man undgå at vaccinere, hvis hunden stadig er dækket af sin tidligere vaccine.

Fordelene ved tittervaccination:

• Undgå at vaccinere, hvis hunden ikke har behov herfor

Ulemperne ved tittervaccination:

• Tittertesten er væsentligt dyrere at udføre end prisen på selve vaccinen (Tittertest koster ca. 375,- + moms pr. hund udover sundhedsundersøgelsen)
  • Niveauet af antistoffer viser ikke hvor langt frem i tiden hunden vil være beskyttet mod sygdom.
  • Tittertest bør foretages årligt efter vaccinationens 3. år indtil revaccination er nødvendigt.
  • Ved en ikke godkendt tittertest, vil hunden skulle komme igen til vaccination.

Er din hund sygeforsikret?

Er din hund sygeforsikret skal du være opmærksom på hvilke krav forsikringsselskabet har til vaccination. De fleste forsikringsselskaber kræver at hunden er vaccineret efter gældende vaccinationsprotokol. Hvis dit forsikringsselskab godkender en positiv tittertest, skal du være opmærksom på, at den oftest skal være under 1 år gammel.

Hvordan foregår en tittertest?

Hunden kommer ind til den årlige sundhedsundersøgelse. Hunden vaccineres for Kennelhoste og Leptospirose, hvis du som ejer ønsker dette. Der udtages en blodprøve til undersøgelse for antistoffer for kernevaccinerne, og hunden hjemsendes.

I løbet af dagen testes blodprøven for antistoffer og svaret gives via SMS, hvis tittertesten er godkendt, og via  telefonopkald, hvis tittertesten viser behov for vaccination,  så tidspunkt for vaccination kan aftales.