Livskvalitet hos senior-kæledyr

Har din gamle hund og kat et godt liv? Skrevet af Dyrlæge Vibeke Lassen | 31. aug 2016

Hvad er i orden at leve med, når man bliver gammel? Er det i orden at være dårligt gående pga. gigt? Hvad hvis det gør ondt? Er det i orden at have dårlige tænder, fordi risikoen for bedøvelse er større hos ældre patienter? Hvad hvis tandlidelsen medfører smerte? Er det i orden at have kedelig, dårlig pels? Hvad hvis der er ingen der har lyst til at kæle med hunden eller katten fordi pelsen ikke er lækker mere?

Det er helt i orden at være gammel. Det er også helt i orden at vores ældre hunde og katte lever med nogle aldersrelaterede lidelser, hvis ikke de medfører smerte og hvis hunden og katten stadig har en god livskvalitet.

Livskvalitet, en betegnelse for det, der kendetegner det gode liv (Gyldendal Den Store Danske).  Dyreværnslovens §1: Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Hvad er god livskvalitet hos en gammel hund eller kat? For mig er et godt hunde- og katteliv en hverdag med tryghed, opfyldelse af dyrets basisbehov for foder, vand og søvn, og især et liv uden smerte. Det er også opmærksomhed og kærlighed fra ejer. Det er for mig helt i orden ikke at være så adræt som i de unge dage, hvis bare ikke dyret har ondt. Det er i orden at hørelsen og synet ikke er helt som da man var ung, hvis dyret er tryg ved at færdes i hjemmet, og ejer tager hensyn og beskytter hunden mod farer, som den ikke kan se eller høre. Det er også i orden at mangle tænder, både hunde og katte kan leve et godt liv uden tænder, men hellere ingen tænder end smertefulde tænder.

Det at have en gammel hund eller kat er ofte væsentligt mere besværligt, tidskrævende og økonomisk udfordrende end i de unge år. Det bør man som kæledyrsejer tage højde for, så dyrets behov kan blive mødt, også i en høj alder.

De hyppigste aldersrelaterede lidelser vi ser er:

Gigt: Mange ældre hund og faktisk også ældre katte får gigt. Gigt er en kronisk smertefuld ledsygdom. Vi kan ikke helbrede gigten, vi kan heller ikke nødvendigvis stoppe forværring af lidelsen, men vi kan behandle symptomerne, dvs. smerterne. Mange ældre hunde og katte bedres væsentligt alene på ledfoder, enten som et færdigt tørfoder eller som fodertilskud tilsat dyrets almindelige mad. Derudover er der smertestillende præparater, laserbehandling, kiropraktiske behandlinger, massage mm.

Tandlidelser: Mange hunde og katte får tandlidelser, nogen allerede i en ung alder. Når dyret skal tandrenses, sker det i fuld narkose. Når dyret bliver ældre stiger ejernes bekymring for bedøvelsen. Når ejer lader bekymringen for bedøvelsen tage over og ikke længere får tandrenset hunden eller katten stiger risikoen for tandlidelser og dermed kronisk smerte, ofte lugter dyret ud af munden og ejer tager afstand fra tæt kontakt, og i sidste ende går dyret rundt med en tikkende bombe i munden i form af grimme bakteriebelægninger der i værste tilfælde kan medføre hjerteklapbetændelse, nyreproblemer mm.

I dag har vi så gode og sikre bedøvelsesmidler at vi gerne ligger gamle dyr i narkose. Der er altid en risiko ved at blive bedøvet uanset om du er et menneske eller et dyr, og ja den stiger med alderen. Men tandrensning er med til at forebygge problemer, så risikoen opvejes af fordelene i langt de fleste tilfælde.

Pels og hudproblemer: Ældre hunde og kattes pels bliver ofte mere kedelig med alderen, bl.a. fordi optagelsen af diverse vitaminer, og fedtsyrer nedsættes fra tarmen. De har tendens til at fælde mere, og kattene soignerer sig ofte mindre, nogen fordi de ikke kan nå om på bagparten mere pga. gigt. Huden har tendens til at fedte mere, og nogen får mere skæl. Mange hunde får øget ørevoksproduktion og neglene skal måske klippes oftere pga. nedsat slid. Hvis man vil holde sin ældre hund og kat i flot pels kræver det ofte tilskud. Det kan være nødvendigt at vaske hunden ofte, børste både hunden og katten, samt give fodertilskud i form af fiskeolie og vitaminer.

Gamle hunde og katte kan have masser af livskvalitet, men det kræver at deres behov bliver mødt, og de behov er ofte større end hos det unge dyr. Som ejer er man nød til at være opmærksom på de ændrede behov, og gøre noget ved dem.