Tager man sin kanin til dyrlægen?

Hvornår skal du være bekymret?

Kaniner er byttedyr, og viser ofte ikke tydelige tegn på sygdom før det er meget alvorligt. I naturen vil symptomer på sygdom medføre øget opmærksomhed og dermed risiko for at blive ædt. Det betyder også for vores kæle kaniner, at det kan være rigtig svært at opdage at kaninen er syg, før at sygdommen er så fremskreden, at hurtig dyrlægebehandling er nødvendig hvis kaninen skal overleve.

Mange kaninejere venter lidt for længe med at gå til dyrlægen, hvilket stiller kaninens chance for at overleve meget dårligere. Hurtig dyrlægehjælp er essentiel, hvis din kanin bliver syg.

Symptomer du skal være opmærksom på:

- nedsat appetit

- spiser pludseligt ikke visse foderemner

- flåd fra øjne, næse eller mund

- indtørret flåd på indersiden af forbenene/poterne

- fastklemt afføring omkring numsen

- mindre afføring end normalt

- ændringer i udseende af afføring

- inaktivitet - sidder mere stille end den plejer

- skyhed, trækker sig ved kontakt

- vægttab

- mangelfuld pelspleje

- savlen

- tænderskæren

Er det ikke dyrt at gå til dyrlægen?

Det koster at have en kanin, ligesom det koster at have en kat eller hund. Når man anskaffer sig et dyr, er der en risiko for at dyret bliver sygt og skal til dyrlægen, det bør man være forberedt på. Sæt et fast beløb af i budgettet til uforudsete udgifter, eller tegn en sygeforsikring på din kanin.